Triangel innustas värskemat raamatumeemi tegema. Et siis kümme raamatut, mis enne 18. eluaastat tähtsad olnud ja kuidagi mõjutanud. Ei ole kerge meelde tuletada, aga kutsun üles teisigi meenutama kas või siinsamas, tühja sest FB-st! On juba aeg noorpõlvemeenutusteks.

* “Bullerby lapsed”

* “Pipi Pikksukk”

* “Väikevend ja Karlsson katuselt”

* “Neljas kõrgus” kangelaspioneer Gulja Koroljovast. Just-just, meie peres peeti jõule, aga mingil perioodil erutas mind vene patriootlik lastekirjandus. Pioneerilaagris lugesin iga suvi kopitushaisulist “Noorema poja tänavat”, kooli raamatukogust võtsin Juta Renzeri “Kangelaspioneerid” ja lugesin nii agaralt, et lehed langesid välja. Mis ei takistanud mul muidugi Valja Kotiku nime üle itsitamast.

* Wiktor Woroszylski “Sinustki võib saada indiaanlane”. Jube naljakas oli mu mäletamist mööda.  Just soetasin osta.ee-st ühe eksemplari, üritan lastele pähe määrida.

* Heljo Mänd “Miks sa vaikid?”

* Merja Otava “Priska”

* Klara Jarunkova “Ainuke”

* Juhan Liivi väike luulekogumik. Lavakate “Sorry, me oleme tulekul” (1985)  mõjus nii inspireerivalt, et kirjutasin 1986. aasta suvel Võsul puhkekodus olles sealsest raamatukogust võetud kogu endale vihikusse ümber. Muidugi, MUIDUGI kavatsesin ka lavakasse proovida.

* Hendrik Visnapuu “Käoorvik”. Ei mäletagi enam, kust mul see Visnapuu-vaimustus lõpuklassides tuli. “Kümnes kiri Ingile”: “Mäletad, Ing, seda alleed, seda üksikut lumist teed …”  Õhh.

10 kommentaari

Filed under Uncategorized

10 responses to “

  1. KK

    Oh, Ainuke, Kangelaspioneerid ja Indiaanlane olid minul ka lektüüriks :D
    Need ei tulnud meelde. Ainukest sai ikka palju loetud.

  2. triibik

    Järele mõeldes mõistsin, et “Kadri. Kasuema” olin ära unustanud. Kuidas ma küll võisin! See oli mulle omal ajal nii tähtis…

  3. triibik

    Appi, ja muidugi “Neitsi Maarja neli päeva”!

  4. Anu

    Ainuke oli mul ka, aga kuidagi üldse ei meenu see sisu, võta või ette uuesti. Ja Hendrik Visnapuu… me kinkisime pinginaabriga üksteisele tema kogutud luuletuste raamatu “Mu ahastus ja armastus” jõuludeks aastal 1994 ja olime ikka andunud fännid.
    Ma ihkan kurba vaikust oma rinnan kanda
    ning tunda hämarust kui vesimusta siidi,
    end õhtu purpurpehmeil tunnel tahaks anda.

    ja siis veel Nüüd on öö ja kuu, nüüd on süda valus ja Laske mul olla kurb…
    ohh.

  5. triibik

    “Ainukese”, mäletan, sain kuskilt antikvariaadist ja lugesin mitmeid-mitmeid kordi. Oli tumeda patsiga tüdruk, kelle vanemad läksid lahku. Mingi kutt oli ja pats lõigati maha ühel hetkel ja … Aga mis edasi sai? Peaks tõesti uuesti lugema. “Neitsi Maarjat” lugesin mullu sui uuesti ja pruuskasin naerda.
    Me peaks Visnapuu luuleõhtu tegema! :)

  6. Mir

    Oh, mis lahe meem! Aga meenutama hakates selgus, et ikka nii palju on meelest läinud.. Näiteks satusin eelmisel aastal sirvima Heljo Männi “Väikesed võililled” ning suur oli mu üllatus, kui selgus, et pealtnäha pooltuttav raamat oli mul praktiliselt lause-lauselt peas! Ehh, kui satuks ometi kunagi veel lapsepõlvekodu raamaturiiuli juurde, küll siis tuleks veel ja veel selliseid meelde…

    Väga paljud su lemmikud on ka mu enda (laiendatud) nimekirjas. Tahaks ainult küsida, et kas sa tõesti-tõesti pääsesid “Jane Eyre” ja “Consuelo” vaimustusest? Ma nii mäletan, kuidas me naabritüdrukuga neid lugesime ja tundsime end kõrvust tõstetuna, et näe nüüd loeme täiskasvanute kirjandust!

    Eks sellel kolkut-ja-risat ehk kolmkendpluss generatsioonil on kõigil mingid punakirjanduse luukered kapis kolisemas. Patriootlik kirjandus on natuke nagu kiirtoit: ebatervislik, aga lapsed ahmivad seda. Mina meenutan nostalgiaga teost “Tee viib kaugusesse” (sarjast Noorus tiibadel, kus ilmusid veel sellised üllitised nagu “Noorus tiibadel” ja “Puust palvehelbed; Väljavalitu”).

    • Oo jaa, puust palvehelmed… Aga “Väikesed võililled” tuli mulle kusjuures kah a la eile meelde ja mõtlesin, et seda lugesin ma ka ikka väga palju kordi. Heljo Mänd käis meil koolis lastel külas ka ja ma olin nii loll, et küsisin: kes teil kõige parem sõber oli lapsepõlves. Kuigi ise teadsin vastust. Ja ta ütles, et lugegu ma raamatust. Häh. No oli loll küsimus ka muidugi.
      Meil on kodus see uus tsenseerimata versioon ka, olen ikka mõeld, et peaks lugema.
      “Consuelost” olen ma kuidagi täiesti valutult pääsenud, endiselt vanemate klaaskapis teiste selle sarja omade seas ja pole kordagi pähe tulnud välja võtta! “Jane Eyre’i” alustasin kolmandas klassis, kui hammas valutas, ema soovitas. Siis jäi küll pooleli, kui Jane suuremaks sai. Aga hiljem lugesin muidugi ja meeldis kah muidugi.
      Tänavu suvel ajas ühtaegu naerma ja tegi kurvaks, kuidas üks võsuke sellega kui kohustusliku kirjandusega maadles. Ikka nõks noor on 14aastane selleks tänapäeval, mulle tundub…

  7. naissaar

    Ma ei tea. Mulle meeldisid need Lindgreni-omad, mis Triibik siin üleval reastas, aga raamat, mis kohe väga meeldis, oli “Ottokar Domma”. Selle kinkis meile me algklassi juhataja, kui me suureks saime. Väga naljakas. Oli siis. Ja need õhukesed “Minuga juhtub alati midagi”.

  8. triibik

    Ottokari lood meeldisid mulle ka! Aga “Minuga juhtub alati midagi” ja “Kui ma oleksin suur”, need võiksid vabalt ka vähemalt esi-20-s olla. Nii armsad!

  9. Mul oli Pipi mida alguses lugesid õde ja isa ette ja seejärel Puhh. Puhh oli ikka väga suur lemmik ja mida vanemaks sain seda rohkem mõjus :D Esimeses klassis kingiti kooli poolt ” Nikita lapsepõlv” ilmselt oktoobrilapseks astumise puhul – oi, seda ma lugesin uhkusega ja millalgi hiljem oli õhuke raamat Leningradi Blokaadist ( ei suuda pealkirja meenutada, aga üks väike tüdruk istus oma perega korteris ja nälgisid) see sai ka kapsaks loetud, unistasin et kui ma oskaks võluda, saadaks neile sinna toitu ja komme ja…
    Veel oli Kadri kasuema ja Silja päiksekiir ja maailm. Kõige kõvema laksu sain siis kui lugesin Kuristik rukkis, õe raamat jäi mulle ette, ilmselt olin mingi 10- 11. Mingil põhjusel ei sattunud minu teele Bullerby lapsi, arvan siiani et oleks ma depressiivse puhhi asemel lugenud rõõmsatest peredest…. mine tea :D

Lisa kommentaar

